Een appel per dag

Een appel per dag

Het bekende spreekwoord “an appel a day keeps the doctor away” is nu wetenschappelijk onderbouwd.
Amerikaanse onderzoekers hebben in de appel een sterke cholesterolremmer gevondenEen appel per dag

‘Tijdens de éénjarige studie zijn de cholesterolwaarden van de deelnemers bijna met een kwart gedaald’, zeiden Bahram Arjmandi en Margaret Sitton van de Florida State University.

Tijdens het onderzoek moesten 160 vrouwen tussen de 45 en 65 jaar elke dag 75 gram gedroogde vruchten eten.
De ene groep at pruimen, de andere groep appels. Een appel per dag
Het bloed van de proefpersonen werd driemaal onderzocht gedurende de studie.

Bij de appel-vrouwen daalde de LDL-cholesterolwaarden al met 23 procent na zes maanden.
LDL-Cholesterol wordt ook wel ‘slechte cholesterol’ genoemd, aangezien deze aderverkalking en Alzheimer kan veroorzaken.

De onderzoekers ontdekten een ander neveneffect: de droge appel, die 240 calorieën bevat, veroorzaakte geen gewichtstoename bij de proefpersonen.
De vrouwen verloren zelfs gemiddeld 1,5 kilogram.
De wetenschappers vermoeden dat de oorzaak te zoeken is bij de stof pectine, die voor een vol en verzadigd gevoel zorgt.

De appel is een belangrijke bron van voedingsstoffen en draagt bij aan een goede gezondheid.
En kennen we niet allemaal de slogan ‘Snoep verstandig, eet een appel’.
Juist! Eén appel bevat 10 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels.
Vezels zorgen voor een goede stofwisseling en kunnen echt bijdragen aan het voorkomen van ziekten

Ook zit er pectine in appels.
Pectine heeft een zuiverende werking en zorgt ervoor dat zware metalen zoals lood en kwik uit je lichaam worden gefilterd.
Bovendien zitten appels zitten vol vitamine C en antioxidanten.
Eet ook vooral die knapperige schil mee: daar zitten stofjes in die je immuunsysteem helpen om optimaal te functioneren.Een appel per dag

Zo hebben ook een aantal onderzoeken aangetoond dat het eten van appels de gezondheid van de longen verhoogd.

Deze effecten variëren van een verbeterde longcapaciteit tot een verlaagde kans op astma en longkanker.

Hyson refereerde aan een onderzoek in Finland, die gedurende 24 jaar werd uitgevoerd, naar het voorkomen van longkanker onder 9.959 mannen en vrouwen.

Het bleek dat met de consumptie van groenten en fruit, inclusief appels, het aantal gevallen van kanker met 20% werd gereduceerd.

Daarnaast was onder personen met de hoogste inname van appel, de kans op longkanker 46% kleiner.

De stoffen die daar vooral een rol bij spelen zijn quercetine, catechine en anthocyaan, die allen tot de flavonoïden behoren.

Van alle fruitsoorten is de appel een van de belangrijkste bronnen van deze stoffen.

Omdat een belangrijk deel van de quercetine en (alleen in roodgekleurde rassen) anthocyaan zich in de appelschil bevindt, is het van belang dat ook de schil gegeten wordt.

Hits: 16017

(72)

Deel dit
Tagged , , , , ,