Ananas, hoe gezond is het eigenlijk?

Ananas, hoe gezond is het eigenlijk?

Ananas is een heerlijke vrucht, die op verschillende manieren te bereiden is en past bij vele gerechten. Voor de meeste mensen is dit al genoeg reden om ananas te eten.

hoe gezond is ananas eigenlijk?Ananas smaakt heel lekker en gelukkig is ananas heel gezond als tussendoortje met weinig kilocalorieën. Een portie van 100 gram bevat slechts 55 kilocalorieën.
Verder bevat ananas veel vitaminen en mineralen.

Mineralen

De mineralen die in ananas zitten zijn: kalium, magnesium, calcium, ijzer, zink en fosfor. Van deze mineralen komen magnesium en kalium het meest voor in de ananas.
Bij een portie van 100 gram ananas, heb je al gauw meer dan 5% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.
Magnesium is een belangrijk mineraal voor je lichaam dat nodig is voor de botopbouw, maar ook bij de energiestofwisseling, overdracht van zenuwprikkels en de werking van andere enzymen.
Kalium is belangrijk om de vochthuishouding in balans te houden, de regeling van de bloeddruk, spierwerking en de hartslag.

Vitamines

De vitamines die in ananas zitten zijn: vitamine B1 (thiamine), vitamine B2, vitamine B3, vitamine B6, vitamine B11, vitamine C en vitamine E. Van deze vitaminen komt vitamine C het meest voor.
Bij een portie van 100 gram, heb je al ruim 35% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Vitamine B1 en B6 zijn in een portie van 100 gram al ruim 6% aanwezig. Vitamine C is speelt een heel belangrijke rol bij het immuunsysteem. Vitamine B1 speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van ons lichaam. Vitamine B6 zorgt voor een goede stofwisseling.

10 redenen om ananas te eten

Uit vele onderzoeken blijkt dat het bepaalde vitamines, mineralen en voedingstoffen zijn die de ananas zo gezond maken.

  1. Ananas versterkt het immuunsysteem

Verse ananas zit boordevol vitamine C. Deze vitamine versterkt het immuunsysteem, het bindweefsel, help bij verkoudheid en tegen infecties, en versnelt de wondgenezing. Vitamine C is dus erg belangrijk voor ons lichaam om gezond te blijven. We kunnen vitamine C absoluut niet missen! In ananas profiteer je het meest van vitamine C als je hem rauw eet.

   2.Ananas werkt ontstekingsremmend

De ananas zit vol met een ontstekingsremmend enzym: bromelaïne. Het enzym bromelaïne helpt tegen weefsel zwelling van bijvoorbeeld artrose, bronchitis, spataderen, reumatoïde artritis, verstuiking en verrekking. Bromelaïne werkt ook nog eens pijnstillend; goede reden om extra ananas te eten wanneer je last hebt van ontstekingen! Bromelaïne heeft nog een goede eigenschap: het kan reizigersdiarree verlichten. Bromelaïne verjaagt namelijk de bacterie Escherichia coli (vaak E. coli genoemd) die voor reizigersdiarree verantwoordelijk is.

    3.Ananas verkleint de kans op beroertes en hartinfarcten

Het enzym bromelaïne komt veel in ananas voor. Naast zijn ontstekingsremmende werking heeft bromelaïne nog een goede eigenschap. Dit belangrijke enzym vermindert bloedstolsels in het bloed waardoor de kans op hartinfarcten en beroertes verkleind worden.

    4. Ananas versterkt de botten

Mangaan is een spoorelement dat in ananas aanwezig is. Mangaan werkt vooral als een co-enzym. Een co-enzym is een onderdeel dat nodig is voor andere enzymen om hun werk te kunnen doen. Mangaan is noodzakelijk om sterke botten en kraakbeen te behouden. Hoewel mangaan in het lichaam in heel kleine hoeveelheden voorkomt, is dit spoorelement toch niet onmisbaar. Mangaan is het meest te vinden in de botten, lever, nieren en in de

    5. Ananas zorgt voor een goede spijsvertering

Ananas bevat oplosbare vezels. Oplosbare vezels zorgen voor een goede spijsvertering en kunnen ook helpen bij diarree. In de darmen worden voedingsvezels bewerkt door bacteriën. De stoffen die tijdens dit bewerkingsproces vrijkomen, zorgen ervoor dat de ontlasting soepel en blijft. In geval van diarree zorgen deze stoffen juist dat de ontlasting niet te dun wordt.

    6. Ananas helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden

De oplosbare vezels die ananas bevat, heeft naast een goede spijsvertering nog meer voordelen. Pectine is zo’n oplosbaar vezel. Pectine helpt bij het verlagen van een hoog cholesterolgehalte. Pectine zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Vooral voor mensen met suikerziekte is dit voordeel van groot belang. Pectine komt alleen vrij als je de ananas eerst verhit voordat je hem opeet.

     7. Ananas verlaagt de cholesterolspiegel

In ananas komen plantensterolen voor. Deze stof zorgt ervoor dat het slechte cholesterol minder vanuit de darmen wordt opgenomen. Hierdoor kan het cholesterolgehalte verlaagd worden wanneer je regelmatig ananas eet. Door het verlagen van het cholesterolgehalte, wordt de kans op hart- en vaatziekte ook kleiner.

     8. Ananas helpt bloedarmoede voorkomen

In ananas zit veel van het mineraal ijzer. IJzer zorgt voor de transport van zuurstof in het bloed. Een onmisbaar mineraal voor het lichaam! IJzer bestaat in 2 vormen: heemijzer (komt voor in vlees en vis) en non-heemijzer (komt voor in plantaardige voedingsmiddelen). In ananas komt het plantaardige non-heemijzer voor.

     9. Ananas remt kanker

Ananas is rijk aan ferulazuur. Ferulazuur is een sterk antioxidant dat bepaalde stoffen onschadelijk kan maken. Ferulazuur voorkomt ook schade aan DNA dat veroorzaakt is door UV-licht (zonlicht).

     10. Ananas geeft ons energie

Dankzij de aanwezigheid van thiamine (vitamine B1) geeft ananas ons energie. Thiamine zorgt voor de verbranding van koolhydraten waardoor we energie krijgen. Verder speelt deze vitamine een belangrijke rol in het zenuwstelsel.

Deze 10 redenen gelden voor de meeste mensen, maar helaas is er ook een heel klein percentage mensen die een allergische reactie krijgen bij het eten van Ananas. Deze mensen kunnen dus beter geen ananas eten.

 

Verse ananas of ananas in blik

Verse ananas is lekker, maar niet altijd beschikbaar en ook niet altijd even handig.
Ananas uit blik is een geconserveerde ananas die je heel lang kunt bewaren en eentje die altijd beschikbaar is. Verse ananas is altijd de beste keus, maar ananas uit blik is een goed alternatief mits het niet op siroop is, maar op eigen sap of water. Gelukkig verdwijnen niet alle goede voedingswaarde tijdens het conserveren van de ananas. Ananas in blik is een goed alternatief mocht verse ananas niet verkrijgbaar zijn en bijna net zo gezond.

Aantal kilocalorieën

Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om verse ananas te kopen, koop dan ananas uit blik dat in water of op eigen sap is geconserveerd. Ananas in siroop bevat bijna het dubbele aantal kilocalorieën dan de verse variant en ook meer kilocalorieën dan ananas in water. Ananas in siroop bevat ook veel meer toegevoegde suikers dan de andere varianten en is dan ook veel minder gezond.

Verschil in andere vitamines

Verse ananas bevat meer vitamine C en minder suiker dan ananas in blik. Ananas in blik heeft bijna het dubbele aan vitamine B1 ten opzichte van verse ananas. Bij het conserveren van ananas, wordt hitte gebruikt waardoor er helaas veel van de goede enzymen verloren gaan. Gelukkig blijven er in ingeblikte ananas de meeste voedingsstoffen gewoon behouden.

Is Ananas Gezond?

Ananas is dus heel gezond.  Het beste is om ananas in je eetpatroon in te bouwen en dat kan op verschillende manieren. Uiteraard verdient verse ananas de voorkeur, maar ananas uit blik (wél op eigen sap i.p.v. siroop) is ook prima!

(110)

Deel dit
Tagged , , ,